Medezeggenschap
Het werk bij Cavent draait om mensen. We hechten er waarde aan dat iedereen die betrokken is bij Cavent, meedenkt en beslist: bewoners, cliënten, vertegenwoordigers, medewerkers en vrijwilligers.
Bewonersraad
Iedere locatie van Cavent heeft een bewonersraad. Zij praten over de zaken die op hun eigen locatie spelen. Ze bepalen zelf hun onderwerpen en wat er belangrijk is. Zij geven (on)gevraagd advies aan Cavent. Elke raad bestaat uit vijf tot zeven personen. Zij vergaderen elke zes weken. Elke raad heeft een voorzitter, secretaris en penningmeester. Van elke bewonersraad nemen één of twee leden deel aan de Centrale Cliëntenraad.
Huiskameroverleg
Daarnaast vindt er op elke locatie ook huiskameroverleg plaats. Dit wordt meestal georganiseerd door de contactpersoon van de bewonersraad. Dit zijn (vrijwillige) overlegmomenten die ook een sociale functie hebben. Er worden onderwerpen opgehaald voor de bewonersraad en er wordt verslag gedaan van alles wat daar besproken is. Maar er is ook ruimte voor onderlinge meningsverschillen of irritaties. Deze bijeenkomsten zijn elke drie weken, en vallen tussen twee bewonersraden in. Op elke locatie zijn ook ideeën-bussen te vinden waar bewoners hun ideeën in kunnen doen om te bespreken tijdens een huiskameroverleg.
Vertegenwoordigersraad
De vertegenwoordigersraad (VR) behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten en hun vertegenwoordigers. Zij bestaan uit ouders en wettelijke vertegenwoordigers. Zij geven (on)gevraagd advies aan Cavent. Elke locatie wordt vertegenwoordigd door één à twee personen. Elk VR-lid woont drie keer per jaar een overleg bij van de bewonersraden. De VR bestaat uit vijf leden, waaronder een voorzitter.
Centrale Cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad (CCR) bestaat uit twee deelraden:
• een afvaardiging van elke bewonersraad
• de vertegenwoordigersraad
De Centrale Cliëntenraad vergadert vier keer per jaar, samen met de directeur-bestuurder, over belangrijke zaken. Bijvoorbeeld huisvesting, de begeleiding door Cavent, incidenten en calamiteiten, reglementen en protocollen, belangrijke veranderingen in de organisatie, de begroting en de jaarrekening.
Cliëntcoach
Cavent heeft een onafhankelijke cliëntcoach, die de bewonersraden bijwoont en de bewoners helpt, adviseert en coacht bij het nemen van beslissingen en ondersteunt bij moeilijke(re) vraagstukken.
Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad (OR) is er voor alle medewerkers van Cavent. Zij heeft een adviserende rol, kijkt naar de wettelijke regels en onderzoekt wat je als medewerker kan doen om duidelijkheid te krijgen. Dat kan gaan over je rechten of over je werkzaamheden.
De OR bestaat uit vijf leden. Van bijna elke locatie neemt een collega deel in de OR.
De Ondernemingsraad vergadert één keer per vier weken. De Ondernemingsraad vergadert één keer per zes weken samen met de directeur-bestuurder.
Verkiezingen
De deelnemers van alle raden worden gekozen. Eén keer in de vier jaar vinden er verkiezingen plaats.
Contact
Vertegenwoordigersraad (VR): vr@cavent.nl
Ondernemingsraad (OR): or@cavent.nl